PLK SA od lat zaniedbują stację w Wodzisławiu Śląskim, która przez brak koniecznych inwestycji została „sprowadzona do roli mijanki” – twierdzą zaniepokojeni mieszkańcy miasta. Zarządca infrastruktury odpowiada, że przebudowa jest planowana, jednak w oczekiwaniu na rozpoczęcie programu inwestycyjnego wspólnego z CPK spółka nie chce doraźnie udrażniać nieczynnych torów.
Obecny stan techniczny stacji Wodzisław Śląski budzi niepokój Czytelników, którzy skontaktowali się z nami w tej sprawie. Pierwszy problem, na jaki zwracają uwagę, to zbyt mała długość peronów, przy których nie mieszczą się składy niektórych pociągów dalekobieżnych, zwłaszcza
IC Chopin z Warszawy do Wiednia i Monachium. – Zwracamy uwagę, że zagrożone jest jego dalsze zatrzymywanie się w stacji Wodzisław Śląski – twierdzą Autorzy listu.
Słaba infrastruktura pasażerska, brak towarowej
Na tym jednak lista zastrzeżeń się nie kończy. – Do kluczowych problemów należą: brak wiat sektorowych oraz system teleinformatycznego informacji pasażerskiej, brak działań w zakresie modernizacji oświetlenia części stacji pochodzącego z lat 70. XX wieku, usunięcie z planów inwestycyjnych perspektywy 2021-2027 rewitalizacji torów towarowych nr 8 i 10, brak wyznaczenia i uruchomienia toru odstawczego dla EZT – wyliczają nasi Czytelnicy.
Jak dodają, zarządca infrastruktury nie podjął też działań w celu uruchomienia toru ładunkowego i przywrócenia dojazdu do placów ładunkowych oraz ramp. Odbija się to negatywnie na dostępności kolei towarowej dla miejscowych firm. Jak wynika z pisma, większość układu torowego stacji (11 torów) jest nieczynna, a ich odbudowy nie podjęto od roku 2016 – pozostałe, czynne tory były w tym czasie jedynie remontowane na bieżąco. – W środowisku kolejowym pojawiają się w związku z tym niepokojące informacje o możliwej „blokadzie inwestycyjnej” wobec wodzisławskiej stacji – sygnalizują, wzywając do wykonania wyliczonych wcześniej prac oraz do przeprowadzenia audytu w sprawie wieloletnich zaniedbań.
PLK SA: Czekamy na całościową przebudowę
Pytania na ten temat wysłaliśmy do zarządcy infrastruktury. Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK SA informuje, że w planach jest całościowa przebudowa stacji. Będzie ona jednak częścią szerszego programu inwestycyjnego, realizowanego we współpracy z CPK. – Spółka CPK w ramach opracowania dokumentacji projektowej dla
budowy linii kolejowej 170 Katowice – Ostrawa przewiduje budowę łącznika wraz z przebudową stacji Wodzisław Śląski, tym samym PLK SA obecnie nie planują robót na stacji – tłumaczy.
Warto przypomnieć, że etap zaawansowania inwestycji CPK jest dość wczesny –
nie rozpoczęły się jeszcze nawet prace projektowe. Na skoordynowaną z inwestycją przebudowę stacji Wodzisław przyjdzie więc poczekać jeszcze co najmniej kilka lat.
Zarządca ocenia stan techniczny wodzisławskiej stacji zupełnie inaczej niż nasi Czytelnicy. – Obecnie w Wodzisławiu są dwa perony: jednokrawędziowy o długości 160 m oraz dwukrawędziowy o długości 200 m. Wyposażenie peronów zapewnia odpowiedni poziom obsługi pasażerskiej – twierdzi Głowacka. – W ostatnich latach (
2017, 2022 i 2023 r.) zrealizowano szereg prac remontowych i utrzymaniowych, w tym przebudowę torów i wymianę rozjazdów, co znacząco poprawiło stan techniczny infrastruktury i przepustowość stacji. Obecnie eksploatowanych jest 7 torów stacyjnych, w tym 3 z dostępem do krawędzi peronowej – uzupełnia.